ELEKTRONIKA

 

zajęcia planowane w semestrze letnim

 

ORGANIZACJA ZAJĘĆ

 

DLA KOGO PRZEZNACZONE SA ZAJĘCIA

 

MIEJSCE I TERMINY ZAJĘĆ

  • Wiek: od 13 lat
  • Uczestnicy pracują samodzielnie w środowisku Arduino
  • Na każdego uczestnika przypada komplet elementów elektronicznych, płytka prototypowa, zestaw przewodów, miernik, kalkulator, komputer i segregator na materiały
  • Semestr obejmuje 12 zajęć
  • Zajęcia trwają 120 minut
  • dla dziewcząt i dla chłopców w wieku od 13 lat
  • dla ciekawych świata dzieci
  • dla tych, którzy od dawna bawią się starym radiem, odkurzaczem i znalezionymi gdzieś kabelkami oraz dla tych, którzy po prostu stwierdzili, że chcą się tym zainteresować.
  • Kalejdoskop, Młodzieżowy Dom Kultury, ul. Poniatowskiego 10
  • Sobota: 16:30-18:30

PRZEBIEG ZAJĘĆ

Krok 1

Krok 2

Krok 3

Krok 4

Krok 5

Krok 6

Na początek- opowieści o tym, co się komu udało

 

Zajęcia mają na celu „danie wędki, a nie ryby” dlatego jeśli ktoś z uczestników pracował w domu i chce się wszystkim pochwalić, to ma taką szansę na początku zajęć. Jest to również dobry moment, by poprosić o radę – nie tyko prowadzącego, ale też pozostałych uczestników.

Własny sprzęt

 

Praca w domu jest możliwa, gdyż te te zajęcia tym się różnią od robotyki LEGO, że wszystko co powstanie na zajęciach uczestnik zabiera do domu.

Wprowadzenie

 

Na każdych zajęciach poznajemy kolejne zagadnienia. Zazwyczaj nie są to rzeczy proste. Prawo Ohma, połączenie równoległe i szeregowe – to najprostsze z nich. Dlatego na tych zajęciach wprowadzenia zazwyczaj są długie… co wcale nie oznacza, że nudne. Jeżeli piszemy coś na tablicy – uczestnicy dostają to wydrukowane i wpinają do swoich segregatorów.

Czas na eksperymentowanie

 

Każdy uczestnik ma do dyspozycji własny miernik, kalkulator, płytkę prototypową, zestaw kabli, elementów i może samodzielnie przećwiczyć to, o czym przed chwilą usłyszał. następnie uruchamia własną wyobraźnię i już nie odtwarza, tylko tworzy coś własnego.

Prace mechaniczne

 

Czasami tworzymy większe konstrukcje – musimy posłużyć się śrubokrętem, kombinerkami. Zdjąć izolację z przewodu… a najciekawsze jest lutowanie! Dla niektórych takie prace są czymś normalnym, wiele razy robili to z tatą, czy z dziadkiem, ale dla niektórych jest to prawdziwe odkrycie!

Prezentacja

 

Ostatnie 15 minut to czas, w którym pojawiają się rodzice. Oglądają nasze dzieła. Jeśli nie są z branży, to często… niewiele rozumieją, ale z tym większym zainteresowaniem i podziwem słuchają opowieści o tym co to jest i jak działa. Oczywiście chwalą i podziwiają młodych konstruktorów. Jest to najważniejszy punkt programu – umacnia więzi dzieci z rodzicami i ich poczucie własnej wartości.